onsdag 30. juli 2008

Mystiske forsvinninger

Det har til alle tider forsvunnet mennesker fra jordens overflate, men noen har blitt borte på mer forunderlige og mystiske måter enn andre. Dette er to historier om noen mennesker som har forsvunnet ved mystiske omstendigheter, og som fortsatt står som uoppklarte:

Valentich-forsvinningen

Hvem og når:

Frederick Valentich,en 20 år gammel pilot som fløy en Cessna 182L over Bass-stredet (merket i blått), på vei til King Island, Australia, 21 oktober 1978.

Hva:

Like før Frederich forsvant, rapporterte han at han hadde møtt på et uidentifsert fartøy, flyvende i farlig høy fart ved hans Cessna, og siden svevde over flyet.

Det ble aldri siden funnet noen spor av hverken Valentich eller flyet.

Hvordan

: Valentich var en pilot med 150 timers flyerfaring, og skulle dra fra Moorabbin flyplass i Melbourne til King Island, Tasmania. Det var god sikt og svak vind. Han fløy en Cessna 182-L med en marsjfart på rundt 256 km/t.

Knapt en time etter avgang ble Steve Robey, flyveleder i Melbourne, kontaktet av Valentich. Valentich ba om informasjon om et annet fartøy i hans høyde (1524 m.); men ble fortalt at det var ingen kjent trafikk i den høyden. Valentich fortalte da at han kunne se et stort fly som så ut til å være opplyst av fire sterke landingsslys. Han kunne ikke avgjøre hva slags type det var, men sa at det hadde passert ca 300 m. over ham og forflyttet seg med høy fart. Valentich rapporterte så at han trodde at den andre piloten lekte med ham da flyet kom mot ham igjen fra øst.

Tre minutter senere, 19:09 på kvelden, spurte Robey om Valentich kunne bekrefte sin høyde og at han ikke kunne identifisere fartøyet. Valentich svarte bekreftende på høyden sin og begynte å beskrive luftfartøyet -- og fortalte at det var "avlangt", men at det forflyttet seg for raskt til å kunne gi en nøyere beskrivelse. Så brøt Valentich radiokontakt i tretti sekunder, mens Robey spurte om et anslag på fartøyets størrelse. Da Valentich svarte, kunne han fortelle at det nå "svevde" over ham, og at det hadde en skinnende metalloverflate og hadde et grønt lys. Igjen ble Valentich stille før han fortalte at fartøyet hadde forsvunnet, og etter et nytt halvminutt med stillhet lurte Valentich om han hadde blitt forfulgt av et militært fartøy Robey prøvde igjen å skaffe mer informasjon om fartøyet og dets posisjon; og Valentich svarte med at det nå kom mot ham fra sørvest. 29 sekunder senere, klokken 19:12:09 meldte Valentich at han hadde motortrøbbel og kom til å fortsette mot King Island. Etter en kort stillhet kunne man høre Valentich si: "det svever, og det er ikke et fly!". Etter nye 17 sekunder med uidentifisert støy, siden beskrevet som "metalliske, skrapende lyder", ble all kontakt brutt.

Siden:

Det ble lett i fire dager etter Valentich, uten resultat. Det ble funnet bensin på vannet i nærheten av der Valentich sist hadde hatt radiokontakt, men det stammet ikke fra et fly. Det ble ikke funnet spor av flyet. Flyet hadde fire redningsvester og var laget for å flyte i flere minutter hvis det havnet i vannet.

Mulige forklaringer:

Saken fikk mye oppmerksomhet og det ble fremsatt flere forklaringer om hva som kunne ha skjedd, bl.a. at han hadde støtt på narkotikasmuglere -- som siden drepte ham, at han hadde blitt truffet av lyn fra en lenticularissky, eller at han rett og slett iscenesatte sin egen død. Det er også blitt foreslått at han hadde bli desorientert, og dermed fløyet opp-ned, og sett sitt eget speilbilde i havet, og tilslutt kræsjet. Dette har blitt utelukket da flyet han førte ikke kunne flys slik på grunn av pumpesystemet til drivstoffet. Hendelsen har også blitt populær blandt UFO-tilhengere, som mener at piloten har blitt bortført, eller fikk Cessnaflyet til å styrte på annen måte. Det ble også på samme tid rapportert flere UFO-observasjoner i området. Men til nå er det ingen som har kunnet fremsette en forklaring understøttet av bevis.

Mer:

Det finnes mye informasjon om dette, blant annet om analysen av lydene som ble fanget opp av radioen like før kontakten ble brutt; om de såkalte Manifoldfotografiene; timelapsebilder som ble tatt av solnedgangen i området, som tilsynelatende viser et objekt som beveger seg over horisonten i høy fart.

Kilder og videre lesning:

D. B. Cooper

Hvem og når:

Den 24 november 1971 kapret en mann en Boeing 727, fikk med seg 200 000 dollar i løsepenger, og hoppet ut av flyet i fallskjerm. Siden har ingen sett ham, og vet hans virkelige identitet. På passasjerlisten er han oppført som Dan Cooper.

Hvordan:

Dagen før høsttakkefesten i USA, onsdag 24 november 1971, går en mann under navnet Dan Cooper ombord en Boeing 727, hos flyselskapet Northwest Airlines.

Etter at flyet hadde lettet fra Portland, gir han en lapp til en ung flyvertinne, som satt bak ham. Hun trodde at han ga henne telefonnummeret sitt, så hun la den i lommen sin uten engang å kikke på den.

Dermed lente Cooper seg nærmere henne og fortalte at hun burde kikke på lappen, "jeg har en bombe". Følgende sto på lappen:

I have a bomb in my briefcase. I will use it if necessary. I want you to sit next to me. You are being hijacked.

Lappen inneholdt også et krav på $200 000 i umerkede $20-sedler (Noe som vil tilsvare over 5000000 NOK i kjøpekraft, justert for inflasjon), og to sett fallskjermer -- to ryggskjermer og to brystskjermer. Lappen inneholdt instruksjoner som beordret å få dette levert når det landet på Seattle-Tacoma International Airport, i motsatt fall ville han sprenge flyet.

Piloten fikk kontaktet FBI i løpet av kort tid, og fikk beskjed om å samarbeide med kapreren. Han ba flyvertinnen om å prøve å finne ut om det var snakk om en ekte bombe. Cooper skjønte dette, og ga henne en rask kikk i den medbrakte kofferten, og viste frem røde sylindre, et stort batteri og ledninger, nok til å overbevise henne.

Flyet sirklet over Puget Sound, mens man fremskaffet innholdet i Coopers krav. FBI fulgte kravet om umerkede sedler, men brukte sedler mest fra 1969, som hadde serienumre som startet med 'L'. De tok også mikrobilder av alle sedlene, for å kunne ha oversikt over alle numrene.

Mens alt dette foregikk drakk Cooper amerikansk whiskey og soda. Flyvertinnen som tilbringte mest tid sammen med ham, syntes han var "ganske hyggelig", og han ba også om at besetningen skulle få tilbragt måltider når de landet i Seattle.

17:39 landet flyet på Seattle-Tacoma Internation Airport nær Seattle. Cooper fikk piloten til å dimme lysene for å forhindre å bli skutt av snikskyttere. En person skulle overlevere pengene og fallskjermene, alene. Etterpå slapp Cooper av alle 36 passasjerer, men fire av mannskapet på flyet måtte være igjen.

FBI syntes det var underlig at Cooper ville ha flere fallskjermer, og spekulerte i at han hadde noen medsammensvorne på flyet, eller de var ment for mannskapet igjen på flyet. Heller hadde ingen tidligere forsøkt å hoppe i fallskjerm fra et kapret kommersiellt luftfartøy tidligere.

Klokken 19:40 tok flyet av fra flyplassen igjen, og denne gangen befalte Cooper at flyet skulle fly lavere og saktere enn marsjfart. Dessuten skulle trykket i flykabinen holdes uendret, noe som ville gjøre det enklere å åpne en trykkdør i flyet.

Klokken 20:13, etter at flyvertinnen hadde blitt beordret tilbake til cockpiten, åpnet Cooper aktertrappen i flyet og hopper ut, og har siden aldri blitt funnet.

Det regnet kraftig utenfor, og det kom ingen lys fra bakken grunnet skydekket. På grunn av denne dårlige sikten, så ikke jetjagerne som fulgte bak flyet at Cooper hoppet ut i det hele tatt.

I starten ble det trodd at han landet nær Lake Merwin, 48 km nord for Portland i Oregon.

Alt FBI-agentene som gjennomsøkte flyet etter landingen i Reno fant etter Cooper var et slips og en slipsnål. Cooper var forsvunnet, og det samme var kofferten, pengene, pengebagen og de to gjenværende fallskjermene.

Etter et kombinert søk som varte i seks uker, den lengste og mest omfattende i nordvest-USA, ble det ikke funnet et fnugg av spor. På grunn av dette, er det omdiskutert hvorvidt Cooper overlevde fallet, og flyktet til fots.

Heller ikke pengene ble funnet, til tross for FBIs opptrapping av letingen. Banker, låneinstitusjoner og andre forretninger ble varslet om serienumrene, men uten resultat. Det ble utlovet dusører, både fra politiet og aviser, men uten hell.

10 februar 1980 fant Brian Ingram, som da var åtte, $5880 i halvveis nedbrutte 20-dollarsedler, fortsatt i gummistrikk liggende like under overflaten i Columbia River, 8 km nordvest for Vancouver, Washington. Dette var en del av løsepengene fra Cooper, funnet nesten ni år senere. Det fantes flere teorier om hvordan pengene havnet der, og hvor lenge de har vært der -- men dette gjør at FBI ikke tror at Cooper overlevde hoppet, siden det ville være lite sannsynlig at en kriminell person ville etterlate en del av pengene han hadde risikert livet for.

Fortsatt er ikke resten av pengene funnet, men serienumrene kan nå søkes opp i en offisiell database.

Etterspill

I tiden etter denne hendelsen ble det innført flere sikkerhetsrutiner i forbindelse med fly og flyavganger, men likevel ble det utført tre like, men mindre heldige kapringsforsøk etter Cooper-kapringen.

Boeing 727-flyene ble utstyrt med en enhet som kalles Cooperkile, som hindrer at aktertrappen på et fly kan åpnes under flyvning.

Mange har blitt anklaget og mistenkt for å være Cooper, men det har aldri kunne bli bevist.

Cooperhistorien har hatt stor innflytelse på mye av populærkultur i etterkant, og så sent som i mars i år ble det funnet en fallskjerm som man mente kunne være Coopers.

Mer:

For mer informasjon og videre lesning anbefales:

Ingen kommentarer: